قاصدک گمنام

قاصدک گمنام

قاصدک گمنام

قاصدک گمنام

شهید محمود احمدی

پنجشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۲۳ ق.ظ


موعد دیدار با خانواده شهید

96/6/30

مشهد خ بهشتی


محمود احمدی    نام پدر: علی بمان        نام مادر: فاطمه خوشبخت

تاریخ تولد:1342      تاریخ شهادت: 60/4/7

محل شهادت: سوسنگرد      گلزار: خواجه ربیع

سخنران: فرتاج
مداح: برادر بامشکی

پای صحبت های خواهران شهید:
4 تا خواهر و 2 تا برادر بودیم
محمود پسر اول و بچه سوم بود
برادرم اولین سرباز شهید نیروی هوایی بود جز 72 تنی ک اول آوردن
اونجا بی سیم چی بود
19 ساله بود و خمپاره خورده بود پشت سرش و افتاده بود تو آب
دو ماه از سربازیش مونده بود که شهید شد
بعد از چند روز یکی از بچه های عرب سوسنگرد که داشته بازی میکرده میبینه بدنش اومده ساحل و میره خبر میده
با اینکه پیکرش در آب بود و در آفتاب متلاشی نشده بود
سوره والشمس عبدالباسط رو خیلی دوست داشت و نوارشو همیشه گوش می داد وصیت کرده بود در مراسمش هم همون پخش بشه و ما هم  حتی در سالگردهاش همون نوار خودش رو پخش می کردیم
برادرم خیلی با اخلاق و مهربون و آروم بود خیلی خواهرهارو دوست داشت
بعد از شهادتش مادر فراموشی گرفت و دو بار از غصه سکته زد
بخاطر همین عکس ها و یادگاری های شهید رو از خونه کم کردیم
شهید وصیت نامه نداشت

پای منبر سخنران:
خلاصه کتاب فرهنگنامه مرثیه سرایی و عزاداری سیدالشهدا  نویسنده: حجة الاسلام ری شهری
اهمیت عزاداری:
طبق روایات مرثیه سرایی عزاداری و گریه بر مصائب امام حسین خصوصا در دهه اول محرم و بالاخص در روز عاشورا مورد تأکید اهل بیت است
شیخ صدوق از امام صادق نقل می کند: خدا شیعیان ما را رحم کند بخدا سوگند آنان حقیقتا مؤمند بخدا سوگند آنان در اندوه و حسرتی مدام در عزای ما سهیمند (ثواب الاعمال)
بار خدایا بر آن چشم هایی که از سر ترحم بر ما اشک هایشان روان شد رحم کن
و بر آن دلهایی که بی تاب شد و به حال ما سوخت رحم کن
و بر شیون هایی که برای ما بلند شد رحم کن

نخستین کسی که قبل از کربلا مرثیه خواند خداوند است که آدم و ابراهیم و رسول الله را آگاه کرد و آنان گریستند
حضرت عیسی هنگام عبور از کربلا  به مصیبت امام حسین اشاره کرد و همراه حواریون گریست
پیامبر و امیرالمؤمنین بارها به حوادث کربلا اشاره کرده و همراه حضرت زهرا اشک ریختند
پس از واقعه کربلا حضرت زین العابدین علیه السلام، حضرت زینب سلام الله، دختران امام حسین و رباب همسر امام با مرثیه سرایی های هدفمند خود راه سالار شهیدان را ادامه دادند
در مدینه ام سلمه همسر رسول خدا خاکی در شیشه داشت که رسول اکرم فرموده بود هرگاه این خاک تبدیل به خون تازه شود حسین کشته شده. با شهادت امام و وقوع این اتفاق ام سلمه فریاد کشید وا حسینا وا ابن رسول الله
این شیون و زاری بگونه ای بود که مدینه یکپارچه عزادار شد و زنان شیون کردند تا این که در مدینه چنان ولوله ای شد که تا آن زمان شنیده نشده بود
پس از شهادت امام در هر خانه ای در مدینه یکسال تمام نوحه سرایی بود و در سال دوم در هر جمعه و در سال سوم در دو ماه سوگواری بود
بعضی روایات تداوم سوگواری را تا هلاکت ابن زیاد میگویند
نخستین کسی که در عزای امام حسین لباس سیاه پوشید ام سلمه و زن های بنی هاشم بودند
کربلا نباید فراموش شود
امام صادق می فرماید هنگام یاد آن حضرت سه بار بگو صلی الله علیک یا ابا عبدالله
یا روایت دیگری است که هیچ کس نیست که آب بنوشد و یاد حسین و خاندانش کند و قاتلانش را لعن کند مگر این که خدا برایش صد هزار حسنه بنویسد و صد هزار گناه او بزداید و صد هزار درجه بالایش برد
یعنی با توجه به این که در روز چندین مرتبه آب می نوشیم هیچ گاه نباید یاد کربلا فراموش شود

فلسفه عزاداری
اصلی ترین فلسفه قیام و شهادت امام حسین مبارزه با جهل و زمینه سازی برای حاکمیت ارزش های انسانی و اسلامی به رهبری اهل بیت است
امام علی می فرمایند ریشه همه بدی ها جهل است
فلسفه عزاداری با فلسفه شهادت یکی است
مجالس عزاداری باید هدفمند باشند
1 خدامحوری
2 ارائه تاریخ و تحلیل صحیح از حادثه عاشورا
3 تبلور عاطفه و ارادت به اهل بیت

انواع تحریف های عزاداری
1 بجای روشنی بخشی تنها به آمرزش گناهان و پاکسازی معنوی اشاره شود
استاد مطهری میگوید جنایت دیگر بر حسین اینه که القا کردند حسین کشته شد برای آن که بار گناه امت را بدوش بگیرد برای اینکه ما گناه کنیم و خیالمان راحت باشد!!!
عزاداری با هدف جهل زدایی و احیا ارزش های دینی برکات فراوانی برای فرد و جامعه دارد که یکی از آن برکات آمرزش گناهان و سالم سازی روانی انسان هاست
2 بجای بعد حماسی تنها به جنایات یزیدیان پرداخته شود
مثلا این همه جنایات داعش گفته شده اما وقتی از حماسه نگاه پرصلابت محسن حججی علیرغم شکنجه و تشنگی گفته میشه تأثیرگزاری بر جامعه بسیار بیشتره
علل راه یابی تحریف ها در عزاداری
1 غلو یعنی بالا بردن اهل بیت از جایگاه واقعی
مثل این مداحی های حسین اللهی و زینب اللهی
2 دروغ
به چند دلیل دروغ وارد عزاداری شد
الف) زبان حال مخصوصا زبان حال گویی شعرای عربی تصور شد زبان واقعی امام و یارانش در کربلا بوده
ب) دنیاطلبی مداحان که برای گریه گرفتن از مستمع متوسل به جعل مطالب شدند
ج) استفاده از منابع غیر معتبر با سند ضعیف روایی مثل کتاب روضه الشهدا، کتاب اسرار الشهادة
3 بدعت
مثل قمه زنی
تذکر: بطور کلی از هر مداح و منبری داستانی شنیدید که حاکی از ذلت امام است تحریف است
امام در پاسخ به کسانی که گفتند تو را رها نخواهیم ساخت تا دست در دست عبیدالله نگذاری
فرمود بخدا سوگند که نه بسان ذلت زدگان دست ذلت به دست خودکامگان خواهم داد و نه بسان بردگان پا به فرار خواهم گذاشت ( مثیرالحزان)

چند کتاب معتبر: بحار الانوار - نفس المهموم - منتهی الامال

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۳۰
قاصدک گمنام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی