قاصدک گمنام

قاصدک گمنام

قاصدک گمنام

قاصدک گمنام

فاطمیه 96

شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۶، ۰۱:۲۰ ب.ظ

عزاداری قاصدکها در سوگ مادر

از شنبه 28 بهمن 96 به مدت 6 روز

مشهد خ مطهری جنوبی بیت شهید مجتبی حسن زاده


سخنران: حجة الاسلام ضیائی

مداح روز اول: برادر صادق زاده

مداح روز دوم و سوم: برادر طحان

مداح روز چهارم و پنجم: برادر معنوی

مداح روز آخر: برادر بامشکی

پای منبر سخنران روز اول:
یک نکته از احکام ---» در اهمیت نافله اینکه از امام صادق سؤال میشه بعضی از نافله های ما قضا شده حضرت می فرمایند انقدر بخوانید تا جبران بشه
چطور می توانیم از حضرت زهرا مستقیما استفاده کنیم؟
توسل و تمسک به حضرت استفاده فرعی است استفاده مستقیم مثل بهره ای که من از آب می گیرم
ابتدا باید توجه کنیم به مقام حضرت زهرا با استفاده از روایات مختلف
مثلا آقا رسول الله واژه ابنتی فاطمه (دخترم ) را در رابطه با حضرت به کار می بردن
دخترم یعنی حضرت را به خودش نسبت می داده
آقا رسول الله از روی هوی صحبت نمی کنه که فکر کنیم چون به عنوان یک پدر علاقه داره به دخترش، این خطاب را دارد
پس چه مقامی برای حضرت زهراست که پیامبر می فرماید " دخترم "
در امالی شیخ صدوق حدیث 18 صفحه 574 از نسخه دست من: ابن عباس میگه آقا رسول الله نشسته بودن امیرالمؤمنین امام حسن امام حسین و حضرت زهرا هم نشسه بودن. پیامبر رو کردن به امام علی فرمودن ای علی تو امام امت من هستی و خلیفه منی بعد من و تو جلودار مؤمنین هستی به سمت بهشت. بعد رو به حضرت زهرا کردن فرمودن انگار می بینم تو را دخترم در روز محشر که از هر جهت 70 هزار ملک اطراف تو را گرفتن و جلودار زن های مؤمن به سمت بهشتی
هر خانمی که 5 نماز واجب را می خواند، روزه های ماه رمضان را میگیره و اگر مستطیعه حج میره اگر مالی داره زکاتش رو میده اگر شوهری داره شوهرش را اطاعت میکنه آن مقداری که واجبه و شرط قبولی همه این ها ولایت امیرالمؤمنین را بعد من داره، حتما وارد بهشت میشه با شفاعت دخترم
چگونه ولایت امیرالمؤمنین را قبول داریم؟
طبق روایات رسیده و بنا بر آنچه بسیاری روایت رجوع به حاکم شرع را حکم میکند ----» تشکیل حکومت اسلامی
امام خمینی فرمود پیرو ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد
اگر تحمل ولایت فقیه را نداریم که علم مطلق نداره عصمت نداره علی القاعده تحمل ولایت امام زمان که علم مطلق داره قدرت داره، را نخواهیم داشت
همانا دخترم سیده و سرور زن های عالم است. مریم سیده زن های زمان خودش بود
تهذیب الاحکام ج6 ص9 : عبدالملک از پدرش نقل می کنه رفتم درب منزل حضرت زهرا ایشان که آمد زودتر سلام کردن به من بعد گفتن چی شده سر صبح آمدی در منزل ما گفتم بخاطر برکت فرمود پدرم همین جا ایستاده بودن و به من گفتن هرکس سه روز به من رسول خدا و بر تو فاطمه سلام کنه خدا بهشت را براش واجب می کنه. بعد راوی می پرسه تا زمانی که رسول خدا و شما زنده هستید حضرت می فرماید هم در زمان حیات و هم بعد موت
در محشر جبرئیل ندا میزنه چشمهاتون رو ببندید که حضرت زهرا میخواهد وارد محشر شوید همه چشمهاشون رو پایین میندازن تا بانو وارد محشر میشن وقتی حضرت وارد میشن خودشان را روی زمین می اندازن و می فرماین ای خدای من بین من و کسانی که به من ظلم کردن خودت حکم کن و بین من و کسانی که به فرزندانم ظلم کردن حکم کن. ندا میرسه ای حبیبه من هر خواسته ای داری میدم می فرماید خدایا هوای فرزندان منو داشته باش هوای شیعه های منو داشته باش هوای کسانی که محبت من بر دلهاشون بوده و با این محبت از دنیا رفتن هوای کسانی که محبت ذریه منو دارن داشته باشه. ندا مستقیم از ناحیه خدا میرسه کجان محبان حضرت زهرا و محبان ذریه حضرت زهرا؟ همه این ها جمع میشن
خود حضرت زهرا من و شما را اجر و مزد میده بخاطر ظلمی که بخودش رفت و ظلمی که به ما رفت


پای منبر سخنران روز دوم:

نکته ای از احکام ---» محدوده ورود به حرم ائمه برای خانم های عذر شرعی دار: داخل صحن ها اشکال ندارد و از داخل صحن به ضریح نگاه کردن بلااشکال است همچنین رواق هایی که متصل به اطراف ضریح نیست اشکال ندارد
اطراف ضریح  و زیر گنبد اشکال دارد البته بعضی مراجع میگوین مثل مسجد حق توقف نیست و عبور اشکالی ندارد اما آقای بهجت می فرماین مثل حکم مسجدالحرام ورود هم جایز نیست
آیه 20 سوره شوری : هرکس محصول آخرتی بخواد مای خداوند متعال محصولش را بیشتر می کنیم در مقابل کسی که بهره های دنیوی بخواد از این دنیا یچیزی بهش میدیم
بچه را برای خدا بزرگ کردی یا نیت دیگه ای داشتی؟
چه کسی الان اذن داره از ناحیه خدا حکم کنه؟ - ولی فقیه
مقام حضرت زهرا ولایتمداریش حرف نداشت میخواد ما رو هدایت کنه به سمت بهشت
آیا من از حرف های ولایت فقیه تبعیت دارم؟!
چند تا از صحبت هاش را گوش کردم
چند تاش را میتونم عمل کنم
ادامه آیات: اما این هایی که باور پیدا کردن (ایمان آوردن) و در مقام باور به عمل رساندن این ها در باغ های بهشتی هستن و هر چی بخوان در نزد پروردگارشون دارن آیه قبل میگه " نَزِد لَهُم " ولی اینجا میگه هر چی بخوان ---» این فضل خداست
در روایات داره اهل خیر در دنیا اهل خیر در آخرت هم هستن
آیه 23 شوری: ای پیامبر به این ها بگو من از شما اجری نمیخوام مگر دوست ورزی به نزدیکان من. هرکس که یک کوچکترین از حسنه برداره برای قربای ما به بهترین نحو براش زیاد می کنیم
ذوی القربی حضرت زهراست
اجر رسالت پیامبر محبت به حضرت زهراست

پای منبر سخنران روز سوم:
نکته ای از احکام ---» قرآن خواندن در زمانی که خانم عذرشرعی دارد مکروه است اما در زمان نماز بشینه سر سجاده و ذکر بگه وارد شده بنابراین در این زمان کراهت ندارد
در امالی شیخ صدوق مجلس 24 ابن عباس نقل می کند رسول خدا نشسته بود ابتدا امام حسن وارد شد آقا ایشان را بر پای راست نشاند بعد امام حسین وارد شد ایشان را بر پای چپ نشاند حضرت زهرا وارد شد پیامبر گریه می کنن و ایشان را روبروی خود می نشانن امیرالمؤمنین هم میان سمت راست رسول خدا می نشینن. حضار مجلس وجه گریه ایشان را می پرسن حضرت می فرماید فاطمه سید و سرور زن های عالم از اول تا آخر است دخترم پاره تن من، نور چشم من، میوه دل من و روح من است وقتی دخترم به عبادت می ایستد نور او بر اهل آسمان مثل نور ستارگان بر شماست. خدا به ملائکه خطاب می کند نگاه کنید به بنده (کنیز) من (می گوید بنده من چون حضرت زهرا جز خدا را بندگی نکرد) سرور همه بندگان (کنیزان) من ین خانم است. این چنین خانمی ایستاده در نماز به عبادت من ، ترس آگاهانه از خدا باعث شده شونه هاش بلرزه. این بنده من با تمام توجهش رو آورده به من یعنی موقع نمازش با قلبش توجه داره به من
امام رضا می فرمایند منحصراً "تفکر" عبادته
پس اگر بعد عبادت هام احساس خوشایندی ندارم یعنی فقط رفع تکلیف شد. باید جوری عبادت کرد که خودم خانوادم جامعه انسانی همه استفاده کنن
ادامه روایت: من به دخترم که نگاه کردم یاد کارهایی افتادم که خواهد افتاد شما کاری می کنید که به خیال خودتان دخترم را ذلیل کنید حقش را غصب می کنید پهلویش را می شکنید و بچش را سقط می کنید تا جایی که صدا میزنه وامحمدا و شما جوابی نمی دهید استغاثه می کند به شما و جوابش را نمی دهید پیوسته محزونه وقتی شب بلند میشه صدای مرا نمی شنوه دچار وحشت و نگرانی میشه ولی هیچ کس از شما کنارش نیست. خدایا لعنت کن کسانی که به دخترم ظلم کردن و غصب کردن حقش را وارد جهنم و مخلد در آتش کن آن نامردی که به پهلویش زد و جنینش را سقط کرد

پای منبر سخنران روز چهارم:
آغاز تفسیر زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها:
« السلام علیک یا ممتحنة امتحنک الذی خلقک قبل ان یخلقک و کنت لما امتحنک به صابره و ... »

زیارت با یکی از القاب حضرت زهرا سلام الله علیها شروع میشه ( یا ممتحنة ... ای مورد امتحان قرار گرفته ...) ، حضرت القاب زیادی دارند( فاطمه، زکیه، راضیه و ...) ، چرا در این زیارت فقط همین صفت بیان میشه؟ چقدر این صفت اهمیت داره؟ آیا امتحان برای همه است یا فقط عده ای خاص؟ آیا امتحان در تمام مراحل زندگیه یا بعضی مواقع؟ ...

همه موجودات مختار ( انسان ، جن، ...) تا زمانیکه قدرت اختیار داره در حال امتحانه ، ما از داده های الهی استفاده می کنیم و دارای اختیاریم ( قدرت انتخاب داریم ) پس در معرض امتحان هستیم و هر انتخابی داشته باشیم ، آثار قهری خودش را دارد.
اینکه من در مجلس عزا شرکت کنم یا در خانه باشم یا جای دیگر، آثار قهری خود را دارد و از آن بهره مند می شویم .
پس امتحان برای همه موجودات مختار هست و اینکه در تمام مدت عمر در حال امتحان دادن هستیم ( در حال بیداری) و بر اساس انتخابهایمان، امتحان بزرگ یا کوچک داریم و اگر در امتحانات کوچک قبول شدیم ، امتحان بزرگتر از ما گرفته میشه ...
چه کسی امتحان گرفته و می گیرد؟ او خداوند متعال است و چه مقامی بالاتر از او ؟ 

نقل است روزی مردی نزد امام معصوم (ع) رفت و پرسید اگر موشی در ظرف روغن افتاده باشد حکم آن چیست؟ امام پاسخ دادند روغن نجس است ، آنرا دور بریزید یا برای مصرف غیر خوراکی استفاده کنید، آن مرد گفت: برای من آن موش ارزشش کمتر از اینه که روغن را دور بریزم ... ، امام فرمود: تو موش را کوچک حساب نکردی بلکه حکم خدا را کوچک شمردی ...
پس امتحان گیرنده ، خدای بزرگ است...

« یا ممتحنة امتحنک الذی خلقک قبل ان یخلقک ..‌.»
ای امتحان داده شده به خدایی که شما را خلق کرد قبل از اینکه آفریده شوی...
این یکی از مقامات حضرت زهرا سلام الله علیها است که در عالم میثاق پرونده اش بسته شد چون ایشان اینقدر کامل و موفق بود... 

شاهد آن این روایت است ، امام باقر علیه السلام فرمود : وقتی حضرت زهرا (س) به دنیا آمدند، خدا بوسیله ملکی به پیامبر فرمود نام او را فاطمه بگذار چون شیعیان ایشان از آتش جهنم جدا هستند و اینکه من بواسطه علمم او را از هر نوع آلودگی جدا کردم ( نسبت به خود حضرت و نسبت به شیعیانشان) ... خدا در عالم میثاق با او چنین کرد ....

« و کنت لما امتحنک به صابره ...»
و خداوند تو را در امتحانات پیش رو در دنیا ، صابر یافت ... 
آیه قرآن: « ... ثواب خدا برای ایمان و عمل صالح فقط بواسطه صبر است آنهم صبر بر اطاعت ...» 
حضرت زهرا (س) مصداق کامل این صبر بود ، صبر بر اطاعت از ولی زمانش و تنها مدافع امیرالمؤمنین علیه السلام ، ایشان بود...

از امام حسین علیه السلام نقل است: وقتی مادرم از دنیا رفت پدرم ایشان را مخفیانه دفن کرد ، صورت قبر را صاف کرد و بعد رو به قبر رسول خدا(ص) کرد و گفت سلام بر تو ای رسول خدا و سلام بر دخترت که الان زائر توست ... این دختر نازنین شما که تمام وجودش پاک و منزه بود ، از پیش من رفت ، من امیرالمؤمنین صبرم کم شده و نمی توانم اینجا طاقت بیاورم ... تنها چیزی که آرامم می کند ، تأسی به سنت رسول خداست ( انا لله و انا الیه راجعون) آرامش را از خدا می گیرم و برای او صبر می کنم ... من به خدا شکایت می کنم اما ای رسول خدا از دخترت بپرس چطور امتت با او تعامل کرد و بر جواب آن اصرار کن ... از صورتش ، از پهلویش و ... بپرس ... 
من اگر به خانه برمی گردم ، بخاطر بی میلی بر ماندن نیست بخاطر تقیه است ، می ترسم مبادا به وصیت دخترتان عمل نکرده باشم ...


پای منبر سخنران روز پنجم:
نکته ای در باب احکام ----» نذر باید ممدوح باشد.
خانم ها برای نذر اگر از مال شوهر استفاده می کنن اجازه شوهر لازمه ولی گر مال خودشه به فتوای امام باید اجازه بگیره . 
اگر شوهر اول اجازه داد بعد پشیمان شد این پشیمانی فایده نداره و باید نذر اجرا بشه .
فکری و ذهنی نذر واجب نمیشه و نذر شرعی حتما باید به زبان بیاد و نام خدا به زبان بیاد که به اصطلاح میگن صیغه نذر خونده بشه اینکه گفته بشه والله یا به فارسی گفته بشه بخاطر خدا این کار را میکنم اما در غیر موارد که بگه بخاطر امام رضا مثلا این نذر شرعا واجب نیست
اذن پدر و مادر برای نذر واجب نیست ولی اگر نهی کنن نذر باطل میشه؛ یکی از راه های فرار از نذر هم همین است
ترجمه زیارت نامه حضرت زهرا: ای امتحان داده الهی که خدا قبل خلقتت تو را امتحان کرد و دید از صابرین هستی و گمان ما این هست که ما دوستدار شماییم و صبر داریم بر آنچه رسول خدا و وصیش امیرالمؤمنین آورده بنابراین امید ما این است بخاطر تصدیق ما نسبت به پیامبر و وصیش التماس داریم ما را به بشارتی که داده شده که درون ما پاک شود
تهذیب: رسول خدا می فرماید ملائکه رایحه ای که دارن بوی گل سرخ است و حورالعین رایحه اش بوی گل یاس است و رایحة الانبیا بوی میوه "به" یا "گلابی گلاب" است و رایحه دخترم فاطمه هر سه تاست
نکته----» اگر بخواهم هم دنیا هم آخرت هم جمیع عالم هستی یک وجود را مثال بزنم که عطرش و برکتش همه عالم را فرا گرفته وجود حضرت زهراست
در تفسیر ادامه زیارت نامه: گمان ما اینه که ما دوستدار شماییم یا شما را به ولایت قبول داریم
انسان وقتی می خواهد با بزرگتری صحبت کنه باید آدابش رو بلد باشه 1- اهل فروتنی باشه  2- توقع داشته باشه که مورد عنایت قرار بگیره یعنی طلبکارانه حاجت نخواد
"زعمنا" یعنی خیلیم هم راست نمیگه یعنی ادعا نمی کنم دوستدار شما هستم چون ادعا پشت سرش بار مسئولیتی داره فقط میگه گمانم اینه بعد هم طلبکارانه حاجت نمی خواد میگه توقع داره  باید جوری با بزرگتر از خودمون صحبت کنیم که دلش واسمون بسوزه این باعث میشه بعدا گستاخی نکنم درجه و قدرت رضایتم بره بالا
گمانم اینه که تصدیق کننده شمام این غیر از اقراره
اقرار یعنی قلبا قبول داری امام معصوم واجب الاطاعت است
تصدیق یعنی اقرار عملی، در مقام عمل هم 14 معصوم واجب الاطاعت هستن
برنامه زندگیم برنامه ای باش که از اهل بیت گرفتیم در احکام رجوع به مرجع تقلید و در مسائل اجتماعی رجوع به ولایت فقیه
چقدر از صحبت های رهبری در مورد هیئت ها را در هیئت خودمان عملی کردیم اگر انجام ندادیم ولایتمدار نیستم
اگر اقرار دارم چقدر عمل کردم
گمان ما اینه که ما صابر هستیم مثل خود خانم که خدا امتحانش کرده دیده که اهل صبره، اهل صبرم بر آنچه پیامبر آورده در قالب قرآن، همش را قبول دارم و هر آنچه آقا امیرالمؤمنین گفته
هم در بُعد خبر که پیامبر آورده و در قالب اجرا که امام علی آورده، اهل صبرم
ما خواهشمان اینه اگر این گمانه زنی را از ما بپذیری ما را ملحق کنی بخاطر این تصدیقی که نسبت به پیامبر و  وصیش داشتیم به این که ما روح و روانمون پاکیزه بشه بخاطر ولایت شما خانم
حداقل سه روز پشت سرهم زیارتنامه حضرت زهرا را بخونیم
از امام حسین علیه السلام نقل شده وقتی شب شد پدرمون مادرمون را دفن کرد رویش را سمت مزار رسول خدا کرد و درد دل کرد من باید یواش یواش خانم خوبم باید از شما خداحافظی کنم و از سر مزار شما برم ولی این بخاطر خستگی نیست اگرچه اگر بمانم هم بخاطر سوءظن به خدا نیست بلکه یکی بخاطر اینه که به وصیت شما عمل کنم و دوم بخاطر بیشتر خواستن رحمت الهی (بعد آه میکشن حضرت) آه خدایا همین که باید صبر کنم و خدا صبر را بیشتر می پسنده وگرنه جای صبر نبود و اگر ترس از این نداشتم از اون هایی که فعلا غلبه دارن بر من که جسارت کنن دوست داشتم تا ابدالدهر پای خاک تو بمانم و مثل مادری که فرزند از دست داده فغان داشته باشم ...


پای منبر سخنران روز ششم:
گفتیم درزیارت نامه حضرت زهرا،س اومده
ماصابریم برآنچه پیامبرووصیش آوردن

حالاصبری که گفتیم یعنی چی؟

۱.صبردرمقام، پذیرش ،هست مثل قانون کمربند،چراغ قرمز،مهریه و..
اگه نپذیری صبربرقانون نداری (قبول دلی وقلبی)

۲.صبربراجراست، شامل؛
صبربراطاعت وصبربرعدم معصیت وقانونوتخلف نکنم 
یعنی گناه نکنم وقانونوزیرپانگذارم

صبربر۳قسمه؛

صبربرمصیبت
صبربراطاعت
صبربرمعصیت

صبربرمصیبت یعنی چی؟
یعنی ضجه نزنم ،ازخودبیخودنشم،دستگاه الهی روناله ونفرین نکنم،گریبان چاک ندم و..
ولی گریه کردن وناراحتی اشکالی نداره

راهکارصبربرمصیبت چیه؟
تمرکزکردن*
نسبت به عالم هستی وخالق ومدبرش که هیچی تودنیاخارج از،اراده الهی، اتفاق نمیفته!

راهکارصبربراطاعت ومعصیت چیه؟

۱.باید*تمرین* داشته باشیم 
ازکجاشروع کنیم؟ باپرداختن به« آداب»

پیامبر،ص تشبیه میکنن نفس انسان روبه «گوسفند» 
میفرماید،گوسفندنفست روازلبه زراعت مردم عبورنده

یعنی نفست رو«مدیریت» کن وروی خط قرمزدین راه نرو تا به خودت ودیگران ضررنرسونی!
مثلا حتی موسیقی مشتبه گوش نکن تادچار غناوحرام نشی!

۲.توجه به آثاروتبعات اطاعت ومعصیت، ومطالعه وبالابردن اطلاعاتمون

آثاراون واجب،حکم یاقانون چیه وتبعات وآثارمنفیش چیه؟!
مثلاآثارنماز،نمازجماعت و..چیه؟
چراقماروشراب حرامه ؟چون ضررهاش بیشترازمنفعتشه

۳.*تذکردادن *به خود
مثلا اگه من صبورم نسبت به شوهرم ازحضرت زهرا،س درس بگیرم درمسائل سخت زندگی حرف گوش کن باشم

مثلا درروزهای آخرحیات فاطمه،س اون دومنافق اجازه خواستن بیان عیادت حضرت بظاهربرای عذرخواهی اما حضرت علی،ع اجازه نمی دادتابااصراربه حضرت زهرا،س گفتن وحضرت بااینکه ناراضی بودن گفتن علی جان خانه خانه توست (صبربرخواسته همسر)
واون دوآمدن ولی حضرت از تاکتیکشون دست برنداشتن وروبرگردوندن 
چرا؟
غصه فاطمه،س غصه مجروحیت وغصب فدک و ارث و..نبود غصه امیرالمومنین،ع وحقش بود
آیا اونهاحاضربودن حق ولایت آقامون علی، ع روبرگردونن؟!


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۲۸
قاصدک گمنام

نظرات  (۱)

اجرکم عندالله . التماس دعا...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی